menu

Om föräldramötet

Tack för det trevliga föräldramötet som vi hade tidigare i veckan!! För er som inte hade möjlighet att komma så tar vi kort upp vad vi talade om:

 

  • hur ser en dag ut?
    samling. vi hälsar god morgon och har upprop
    arbetspass 1. Går igenom dagen och har ”lektion”
    frukt/saga
    rast
    samling. Här ges barnen möjlighet att berätta om hur rasten har varit.
    Arbetspass 2. Under detta pass arbetar vi med Mamma Mu-materialet (språk och matte)
    lunch
    rast
    Arbetspass 3. Lärande lek. Barnen får leka i våra olika rum: hjärterummet, ateljén, byggis och pingisrummet
    Samling. Vi avslutar dagen och går igenom fritidslistan.

    MORGONFRITIDS:
    öppnar 06.00 i gula huset. 7.15 är det frukost för de som vill, övriga barn är kvar på fritids.
    7.35 går alla barn ut och är ute tills det ringer in.

    EFTERMIDDAGSFRITIDS:
    När barnen kommer till fritids flyttar de sitt namn på stora tavlan och går sedan ut.
    13.50 är det mellis.
    Sedan styr verksamheten vad vi ska göra. De alternativ som finns är ute, ateljén, byggis, mysrummet, röda (dans) blåa (spel) och kojrummet.
    På tisdagar har vi även tillgång till idrottshallen och de som är intresserade av det får följa med där.
    16.00 är det samling och frukt i mysrummet.
    16.30 går vi över till gula huset.
    Fritids stänger 18.00

När ni hämtar ert barn är det jätteviktigt att ni kommer fram till en vuxen så att vi kan skriva ut ert barn. Sedan flyttar han/hon sitt namn på stora tavlan till ”hem” och lägger en gilla- eller ogillatumme i burken.

 

  • KRAFT
    Varje vecka arbetar vi på olika sätt med KRAFT, som är ett antimobbingprogram. Exempel på hur vi gör detta, är att vi läser litteratur som tar upp olika känslor, hur man ska vara emot varandra, för att sedan diskutera vidare i klassen.
  • Vi har tillsammans gjort upp regler för ett bra klassrumsklimat, som hänger uppe på väggen i våra båda klassrum.
  • Under våra samlingar pratar vi ofta och reflekterar över, hur rasterna varit och om det hänt något särskilt som barnen tycker är viktigt att ta upp.

Vi bad era barn beskriva er föräldrar hur ni såg ut och vad ni gjorde hemma och vi fick många goa skratt. Barnen har klistrat dessa beskrivningarna på ett papper som ni får hem på måndag.

Hela Öst har kommit överens om att vi tillsammans behöver ta ett krafttag när det gäller elevernas språkbruk. Vi kommer därför att ge eleverna en lapp, för varje ”fult” ord de använder, som ska skickas med hem för påskrift av vårdnadshavare och sedan tillbaka till den pedagog som de fått lappen av. Detta kommer att sker under v. 42-43.

Trevlig helg!!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

loading